Het doel van het project is om een celmodel van de baarmoeder te ontwikkelen, waarmee we kunnen testen of chemische stoffen of medicijnen schadelijke effecten kunnen veroorzaken aan de baarmoeder.

Ziektes van de baarmoeder, zoals baarmoederkanker of endometriose, treedt op bij 10-15% van de vrouwen. De oorzaak van deze ziektes is echter nog niet altijd opgehelderd, maar het is bekend dat de hormoonhuishouding een belangrijke rol speelt. Dagelijks worden mensen blootgesteld aan stoffen die de hormoonhuishouding kunnen verstoren, bijvoorbeeld via de voeding. Het is belangrijk dat we een goede test hebben om de veiligheid van deze stoffen te onderzoeken en te beoordelen of en hoe deze stoffen de normale werking van de baarmoeder kunnen beïnvloeden.

Daarvoor willen we een celmodel ontwikkelen, zodat we geen dieren hoeven bloot te stellen aan de teststoffen. Dit gebeurt in drie fases: eerst voeren we een studie uit om uit te zoeken wat de beste behandeling van de dieren en celkweekmethode is. Daarna gaan we in het baarmoeder celmodel stoffen testen, die in eerdere dierstudies effecten op de baarmoeder hadden. Als blijkt dat het celmodel goed werkt, dan gaan we ook hormoonverstorende stoffen testen waarvan we nog niet goed weten wat de effecten op de baarmoeder zijn.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met ratten.